Te veel geregel.. - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Hilde Maagdenberg - WaarBenJij.nu Te veel geregel.. - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Hilde Maagdenberg - WaarBenJij.nu

Te veel geregel..

Door: Hilde van den Maagdenberg

Blijf op de hoogte en volg Hilde

28 Januari 2013 | Frankrijk, Lyon

Laat ik even informerend beginnen (en om mijn frustraties te uiten): De universiteit in Frankrijk is alles behalve goed geregeld. De gehele universiteit Jean Moulin 3 (er zijn drie universiteiten in Lyon, gelukkig heb ik er maar met ééntje te maken) werkt online. Hoewel de gehele... alle faculteiten, béhalve die van mij natuurlijk. Lang leve de l’IAE. Maar, na een hoop bezoekjes aan het point d’accueil (waar je dus al je vakken moet regelen), een heleboel geschuif in mijn rooster en na 3 weken, mag ik eindelijk zeggen dat mijn rooster bijna compleet is! Inderdaad; bijna, want voor één vak zijn er geen plekken meer voor de erasmusstudenten (een groep van +30 studenten) in de werkcolleges. Ze zijn nu bezig met het maken van een werkcollege speciaal voor alle erasmusstudenten. En zoals het er nu naar uit ziet, wordt dat op dinsdagavond van 18:30 – 20:00. Je leest het goed. ’S Avonds. Niet alleen colleges op zaterdag, maar ook nog eens ’s avonds. Gekke Fransen.

Helaas heb ik niet het meest fijne rooster zonder tussenuren, maar ach; ik heb tenminste al mijn vakken nu afgerond. Helaas nét niet de maandag vrij door een werkcollege in de middag en ook nét niet de vrijdag vrij, door een hoorcollege om 2u. Het was wel even slikken; anderhalf jaar vrij geweest op vrijdag en nu niet meer.. Luxeproblemen. Hoewel ik dat vak op het moment het liefst laat vallen en er nooit meer na om kijk, want er is geen touw aan vast te knopen. Het vak heet Sociologie Générale en het is inderdaad sociologie. Klinkt opzich best leuk, maar ik krijg dus college van een oudere Franse man die de helft van zijn woorden inslikt en niets op papier/powerpoint heeft. Daarnaast zijn er bij het examen vragen waar veel goede antwoorden op gegeven kunnen worden, maar je moet zijn antwoord neerzetten. Dat is niet zo erg, als je tenminste verstaat waar hij het overheeft. Het wordt dus bikkelen, want ik heb de studiepunten helaas nodig. Wie weet gaat het in de loop van de tijd beter..

Daarnaast heb ik nog wat (verplichte) grammatica/cultuurkunde vakken, management en bedrijfsstrategievakken en nog 2 engelse vakken; grammatica en iets wat op marketing lijkt. Die zijn tot nu toe best leuk, alleen het meeste is in het Frans en het gaat ontzettend snel. Ik hoop dat ik er snel aan wen, want zo is college volgen niet altijd leuk. Deze week even afwachten, want tot nu toe heb ik alleen nog maar hoorcolleges gehad en geen werkcolleges, want die beginnen deze week pas.

Nu ik hier al een paar weken in Lyon ben, vallen me steeds meer dingen op aan de Fransen en hun gewoontes. Bijvoorbeeld met stoplichten. Roodlict bij een zebrapad betekent hier niet rood. Het betekent "gewoon gaan en duimen dat je niet wordt geschept door een auto” en dat geldt ook voor groen. Met groenlicht heb je lang niet altijd een veilige oversteek, dus altijd goed opletten als je even snel ergens wilt oversteken. Ook roken er hier heel veel mensen. Nu weet ik niet helemaal of dat is, omdat alle niet-rokenede mensen slim binnen blijven zitten, want het is natuurlijk winter, maar er roken wel veel mensen. Ook val ik hier een beetje buiten de boot, wat betreft uiterlijk. Ik kan voor zover ik goed geteld heb alle (van nature) lichtblonde Fransen op twee handen tellen. Ook dragen ze hier om een één of andere reden veel zwart, hebben ze ook hun jas openhangen om 7u ’s ochtends met -2 graden en zijn er echt te veel mensen die ’s ochtends 3x zoveel parfum opspuiten als nodig. Achja, het went wel hopelijk.

Bisous et à bientôt!

  • 29 Januari 2013 - 09:07

    :

    Haha leuk om te lezen Hilde! Herken best wat dingen!:) Hoop dat je het Frans snel wat beter zult begrijpen en kun je anders niet proberen om een Franse student lief aan te kijken om zijn aantekeningen te krijgen?
    Heel veel succes in ieder geval! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Welkom op de pagina waarbij ik mijn half jaar in Lyon vastleg en iedereen een beetje op hoogte wil houden over hoe het hier allemaal is :)

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 7301

Voorgaande reizen:

14 Januari 2013 - 24 Juni 2012

Mijn half jaar in Frankrijk

Landen bezocht: