Mijn eerste weken in Frankrijk - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Hilde Maagdenberg - WaarBenJij.nu Mijn eerste weken in Frankrijk - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Hilde Maagdenberg - WaarBenJij.nu

Mijn eerste weken in Frankrijk

Door: Hilde van den Maagdenberg

Blijf op de hoogte en volg Hilde

19 Januari 2013 | Frankrijk, Lyon

Er zijn nu al goed twee weken voorbij gegaan sinds ik uit Nederland ben vertrokken om voor een half jaar aan de universiteit Jean Moulin 3 te gaan studeren in de op Parijs na grootste stad van Frankrijk: Lyon. 3 januari ben ik vertrokken om te beginnen aan een hectische en chaotische week, vol chagerijnige Fransen, mensen die denken dat je vloeiend Frans spreekt zodra je "Je ne comprends pas" zegt en een compleet nieuwe omgeving.

De eerste paar dagen waren heel druk en zaten vol met allemaal regel zaken. Toen ik en mijn moeder in de middag waren aangekomen in Lyon, moesten wij eerst langs de universiteit om het toestemmingsverklaring voor mijn kamer op te halen, want ik heb mijn kamer via de universiteit geregeld. Wat bleek; wij moesten voor we naar mijn kamer konden, éérst langs de bank om een rekening te open en ook een verzekering, omdat die verplicht is voor iedereen in Frankrijk die een kamer huurt. Ach, okay, dat valt te begrijpen. Maar het was ondertussen iets voor één uur en alles in Frankrijk is dicht tussen de middag.. Na de lunch gelukkig al mijn bankzaken kunnen regelen met een hele aardige vrouw die goed Engels sprak. Nu konden we dus eindelijk naar mijn kamer toe. Zo gezegd, zo gedaan denk je. Maar nee. Ook dat was een gedoe. Je verwacht van de medewerkers bij een Universitaire Résidence, waar een hoop buitenlandse studenten naar toe gestuurd worden, dat ze wel een béétje Engels spreken. Maar nee hoor. Uiteindelijk alles kunnen regelen en ik had mijn kamer! Internet duurde echter een paar dagen, maar dat is ook allemaal goed gekomen. De rest van de dag Lyon een beetje verkend, zodat ik weet waar ik het komende half jaar zal verblijven.

4 januari was de informatiedag van de universiteit en de faculteit. Deze waren voornamelijk in het Frans; deels in het Engels. Gelukkig was het allemaal goed te volgen en is dat allemaal goed verlopen. Ook toen Lyon weer gaan verkennen, want je hebt het in een paar uur nog lang niet gezien.

Dat weekend erna heb ik eerlijk gezegd gewoon heel veel geslapen en relaxed de buurt een beetje verkend door een stuk te gaan wandelen, omdat ik er eigenlijk bijna niemand kende. Opzich niet erg, want die twee dagen met weinig slaap en veel nieuwe indrukken zijn toch behoorlijk vermoeiend. Maandags en dinsdag waren ook erg druk, want we moesten onze vakken regelen en een tentamen afnemen wat je niveau van de Franse grammatica behaald. Er is namelijk een grammatica vak wat verplicht is voor alle buitenlandse studenten, maar daarvoor moeten ze wel je niveau weten. Afijn, allemaal prima. Het leuke moet nog komen. Van de hele universiteit is mijn faculteit ( de l’IAE, de bedrijfskunde/business faculteit) de énige faculteit die niet zijn vakken online regelt.. Álles moet op papiergeregeld worden. Dat betekent alles schriftelijk inleveren en aanpassen. Dat neemt veel tijd in beslag en is erg chaotisch, aangezien je dus overal je tijden en colleges vandaan moet halen. Inderaad, handig is anders.

Woensdag moest/mocht ik weer naar huis, omdat ik die maandag een tentamen moest maken voor een eerstejaarsvak, genaamd Taal & Communicatie. Ondertussen weet ik dat ik die gehaald heb én dus ook mijn Propedeuse heb behaald (Hoera !). Na het tentamen ben ik als de wiedeweer terug gegaan naar Frankrijk per TVG, omdat de colleges eigenlijk die maandag al waren begonnen.

De rest van de week heb ik voornamelijk colleges gevolgd, die je van een rooster moet afhalen in de gang wat nog net niet elke 3 uur veranderd wordt. Hierdoor heb ik één college al gemist, waar ik best van baal, want het was het eerste college voor het vak. Nagoed, de wereld vergaat niet; volgende keer beter. Maar omdat deze week en volgende week alleen nog maar hoorcolleges zijn en geen werkcolleges, hebben ze dus dubbele hoorcolleges voor een aantal vakken. Dat houdt dus in voor mij: college op zaterdag. Het is wel raar om op een universiteit aan te komen die half uitgestorven is, om 2,5 college te volgen. Gelukkig heb ik eindelijk mijn keuzes voor de werkcolleges kunnen opgeven en krijg ik volgende week eindelijk te horen hoe mijn rooster er definitief uit gaat zien.

Maar naast alle administratieve zaken en colleges, doe je natuurlijk ook leuke dingen. We zijn met een groep internationale studenten naar de film Life of Pi geweest. Hij was wel in het Engels, maar mét Franse ondertiteling. Opzich best handig, want de film in het Frans had ik nooit helemaal kunnen volgen; sommige dingen zijn gewoon wel fijn in een taal die je spreekt. Ik heb samen met Gina (ook een Bedrijfscommunicatiestudent uit mijn jaar uit Nijmegen) de voor- én nadelen van Lyon in de sneeuw ontdekt. Nadeel: het halve openbaarvervoer ligt plat bij onverwachte weersomstandigheden. Voordeel: het is gewoon heel erg mooi en sprookjesachtig. Maar er is nog genoeg te zien en te ontdekken aan Lyon, dus dat zal vast wel goedkomen in de komende maanden!

Het verslag is íets langer geworden dan verwacht, maar ach. Je beleeft zoveel in een nieuwe stad ;)

Bisous et à bientôt!

  • 19 Januari 2013 - 17:26

    Minke:

    Hee Hilde,
    Leuk om te lezen wat je allemaal al meegemaakt hebt. Klinkt wel als een gedoe: zo'n papieren-rooster!
    Ook leuk dat je al wat studenten ontmoet hebt om mee uit te gaan :)
    Heel veel plezier nog en als je binnenkort zin hebt om te skypen, let me know! :)
    Liefs, Minke

    p.s. Reis jij terug de tijd? ;) Bij je reisdetails staat dat je tot juni 2012 blijft :P

  • 19 Januari 2013 - 18:01

    Regina:

    Hartstikke leuk om zo je Franse avonturen te volgen Hilde, veel succes. En benieuwd wanneer je niet meer 'Je ne comprends pas' hoeft te zeggen. :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Welkom op de pagina waarbij ik mijn half jaar in Lyon vastleg en iedereen een beetje op hoogte wil houden over hoe het hier allemaal is :)

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 7307

Voorgaande reizen:

14 Januari 2013 - 24 Juni 2012

Mijn half jaar in Frankrijk

Landen bezocht: