Aan elk begin komt een einde, deel 1. - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Hilde Maagdenberg - WaarBenJij.nu Aan elk begin komt een einde, deel 1. - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Hilde Maagdenberg - WaarBenJij.nu

Aan elk begin komt een einde, deel 1.

Door: Hilde van den Maagdenberg

Blijf op de hoogte en volg Hilde

07 Mei 2013 | Frankrijk, Lyon

Aan elk begin komt een einde en ook aan dit begin. Niet mijn begin in Lyon, want ik ben hier nog een maand, maar wel aan mijn begin op de universiteit in Lyon. Nu ik gisteren mijn laatste tentamen gemaakt heb, kan ik eindelijk zeggen dat ik het semester afgerond hebt en toch echt zomervakantie heb! En ik moet zeggen, dat voelt behoorlijk goed. :)

Sinds mijn laatste blog heb ik veel beleefd hier in Lyon, hoewel het grootste deel toch echt bestond uit studeren (het moest er ooit eens van komen…). Naast deze verplichte bezigheid, heb ik ook veel leuke dingen gedaan! Vlak voor de meivakantie was het hier prachtig weer en ben ik samen met twee meisjes naar Perouges geweest, een lief, klein, middeleeuws dorpje waarbij je in 15 minuten van noord naar zuid kan lopen, maar we hebben er toch een uur of 3 doorgebracht. Leuke oudje gebouwtjes, allemaal mensen in klederdracht van die tijd en de zon hebben ons daar 3 uur vermaakt. Toen wij dachten de trein terug te pakken van iets voor half 5 en niet die van 4 uur, omdat we dan rustiger aan konden doen, hadden wij er niet bij stil gestaan dat ook de Fransen spoorwegen wel eens problemen hebben of mensen misinformeren. Want de tijden die wij op internet opgezocht hadden van te voren, klopte niet. En zo kwam het dat we opeens twee uur moesten wachten op een klein station in de middle of nowhere. En aangezien wij ondertussen Frankrijk hebben leren kennen, wisten wij dat de kansen vrij klein waren dat we ergens een open café zouden vinden, op zondag om half 5 in een ieniminie doprje. Wonder boven wonder ergens een boulangerie gevonden en hebben toch wat te eten kunnen halen.

Ook is in de meivakantie Mats, een vriend uit Nederland, langs gekomen, die bezig is met een “wandeltocht” van Nederland naar Spanje. Lyon lag op de route en zo heb ik een paar dagen weer een beetje Nederland in Frankrijk gehad, heel erg gezellig! Dit en het prachtige weer van de week maakte het studeren niet makkelijk, maar soms moest het toch echt gebeuren. Maar ik kon natuurlijk niet al het mooie weer gaan negeren, dus we zijn regelmatig lekker naar buiten geweest en de stad even in gegaan, naar het park geweest en ook de verjaardag van Mats gevierd, die toevallig in die week was dat hij langskwam! Toen Mats vrijdag wegging, nam hij helaas ook alle zon met hem mee, want het weekend (en de week ook nog..) erna heeft het pijpenstelen geregend. Kon opzich geen kwaad voor mij, want ik moest toch mijn tentamens voorbereiden.

Dus, afgelopen week heb ik mijn tentamens gehad en dat verschilt niet heel erg met Nederland op een paar kleine dingetjes. Zo was er een tentamen met MC vragen, waarbij een goed antwoord je punten opleverde, een slecht antwoord minpunten en geen antwoord geen punten. Maarja. Dit vermelden ze natuurlijk niet voor of op het tentamen, maar wordt even snel gemompeld door de microfoon tijdens het tentamen, wat je natuurlijk niet helemaal verstaat. Ook was er een ander tentamen waarbij ik voor het eerst in mijn tentamen-maak-geschiedenis méérdere antwoorden mocht invullen bij één MC vraag. Ik heb dat eerst een keer of 5 moeten lezen, voordat ik inderdaad accepteerde dat ik het goed las en het niet gewoon een typfout was.

En nu ik niet hoef te studeren, hoe moet ik dan in hemelsnaam de komende maand doorkomen vraag je je af? Nou. Heel simpel; leuke dingen doen! Helaas zijn heel veel andere erasmusstudenten al weer vertrokken naar huis of gaan de komende tijd weg; allemaal eerder dan ik. Wel erg jammer om telkens van mensen afscheid te moeten nemen, omdat je na 4/5 maanden mensen toch wel goed leert kennen. Maar dat hoort er nou eenmaal bij helaas.. Maar oook al moet ik afscheid nemen van veel mensen, ik mag gelukkig ook veel mensen verwelkomen! Ilse komt vanuit Montpellier deze week een paar dagen langs om Lyon te verkennen, zoals ik in februari bij haar heb gedaan. Daarna komt Simone uit Nederland een paar dagen langs en eind mei komt ook Martijn een lang weekend naar het (dan hopelijk heel erg) zonnige Lyon! Genoeg te doen dus ;)

Nu ik hier zit weet ik nog niet zo zeker of ik uberhaupt wel naar huis wil. Het duurde even in het begin, maar ik voel me heel erg op mijn plek hier en het zal zeker wel wennen zijn om thuis te komen en iedereen Nederlands te horen spreken en mensen niet ’s ochtends met croissantjes te zien lopen. Maargoed; zorgen voor later. Eerst nog een maand heerlijk vakantie vieren!

Bisous et à bientôt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Welkom op de pagina waarbij ik mijn half jaar in Lyon vastleg en iedereen een beetje op hoogte wil houden over hoe het hier allemaal is :)

Actief sinds 05 Okt. 2012
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 7302

Voorgaande reizen:

14 Januari 2013 - 24 Juni 2012

Mijn half jaar in Frankrijk

Landen bezocht: